Coldplay, musiikin ja viestinnän mestari

Brittiyhtye Coldplay hallitsi sosiaalista mediaa Suomessa heinäkuun viimeisen viikon ajan. Coldplay ei ollut aiemmin esiintynyt Suomessa. Nyt se äityi rokkaamaan peräti neljästi vajaan viikon sisällä. Kaikki keikat myytiin nopeaan tahtiin loppuun. Myytyjä lippuja kertyi noin 170 000.

Coldplaytä on kuvattu vuosituhannen suosituimmaksi bändiksi maailmassa. Siihen yltäminen vaatii laajaa joukkoa puhuttelevan musiikin lisäksi muutakin.

Coldplay kertoo avoimesti panostavansa hyväntekeväisyyteen. Se sanoo lahjoittavansa kymmenen prosenttia tuotoistaan erilaisiin avustuskohteisiin.

Coldplay puhuu ja toimii ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Yhtyeen keulahahmo Chris Martin on tullut tunnetuksi myös sotien kritisoijana ja rauhan puolestapuhujana.

Coldplay osaa viestinnän taidon. Se ei pelkästään soita, tee hyväntekeväisyyttä ja puhu sovun puolesta. Se kertoo avoimesti tekemisistään.

Coldplay kertoo, että sen nykyisen maailmankiertueen päästöt ovat kymmenen prosenttia pienemmät edelliseen kiertueeseen verrattuna. Ei sitä kukaan tietäisi, jos viestintätiimi nukkuisi.

Olin lauantaina kuuntelemassa bändiä stadionilla. Se oli yhtyeen ensimmäinen konsertti Suomessa.

Huomasin olevani kokemassa, en kuulemassa. Huomasin myös osallistuvani. Jokainen yli 40 000 katsojasta toi oman säväyksen konsertin visuaalisuuteen porteilla jaetun valorannekkeen avulla.

Kokemisen tunnetta syvensi myös se, että yhtyeen solisti Chris Martin vuoropuheli yleisön kanssa taitavasti.

Coldplay sai myös paljon tilaa perinteisessä mediassa. Ken sitä ihmettelee, unohtaa ilmiön suuruuden. Yhtye oli Suomen yleisin puheenaihe viikon ajan.

Maailman suosituin bändi on myös viestinnän mestari!

– Pekka